logo up
Czcionka
A   A+   A++
Kontrast
A A A A
Szukaj
  • Strona główna
  • Mapa serwisu
    • Zadania RZGW
    • Zadania Zarządów Zlewni
    • Zadania Nadzorów Wodnych
    Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie
  • Dyrekcja RZGW
    • Jednostki terenowe
    • Komórki organizacyjne RZGW
    • Dla prasy
    Kontakt
  • Obszar działania
  • Numer konta
  • Dane do faktury
  • Procedury w PGW Wody Polskie
  • Katalog opłat
  • Zarządzanie Majątkiem Skarbu Państwa
  • Schematy Organizacyjne
  • Praca, staże, praktyki
Wody Polskie
  • Rozbudowa systemu SMoRP
  • Odbudowa ośmiu ostróg
  • Wizyta studentów GUMedu
  • Usunięte skutki sztormu
  • Naprawa wyrwy w brzegu Kaczej
  • Sytuacja hydrologiczna
  • Sprawozdanie z realizacji KPOŚK
    • 2010 r.
    • 2011 r.
    • 2012 r.
    • 2013 r.
    • 2014 r.
    • 2015 r.
    • 2016 r.
    • 2017 r.
    • 2018 r.
    Archiwum
Aktualności
  • Hydrografia
  • Postępowania administracyjne
  • Rozporządzenia Dyrektora RZGW
    • Rzeki i szlaki żeglowne
    • Szlaki nieżeglowne
      • Hydrowęzeł Bydgoszcz
      • Przegalina
      Obiekty hydrotechniczne
    • Zdjęcia lotnicze Kanału Elbląskiego
    • Zasady udostępniania urządzeń wodnych na cele energetyczne
    Administrowane wody i urządzenia hydrotechniczne
    • Spółki wodne
    • Udostępnianie danych i informacji
    • Wykorzystanie QGIS - prezentacja
    System Informacyjny Gospodarowania Wodami
  • Korzystanie z wód
    • Zadania
    • Uprawnienia
    • Współdziałanie
    • Formularze kontrolne
    Kontrola Gospodarowania Wodami
    • Ustanowienie strefy ochronnej ujęcia wody podziemnej
    • Obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych
    • Wykazy obszarów chronionych
    Ochrona wód
  • Dyrektywy w Prawie wodnym
Region Wodny
    • Archiwum 2009
    • Archiwum 2010
    • Archiwum 2011
    Komunikaty Żeglugowe - 2014, 2015, 2016, 2017, 2018
  • Czas pracy śluz i pochylni, mosty
  • Telefony do obsługi śluz
  • Informacje o korzystaniu ze śródlądowych dróg wodnych
  • Informator żeglugowy
  • Parametry Dróg Wodnych RZGW Gdańsk
  • Sytuacja hydrologiczno-nawigacyjna
  • Ograniczenia żeglugowe
  • Pomoc na szlaku żeglownym
Szlaki żeglowne
  • Wykaz użytkowników rybackich
  • Amatorski połów ryb
  • Dokumentowanie gospodarki rybackiej
    • Uwagi do ogłoszonych ofert
    • Zabezpieczenie finansowe
    • Projekt umowy i protokołu
    • Wydawanie zaświadczeń
    • Cenniki materiału zarybieniowego
    Konkursy ofert
  • Rozporządzenia o obwodach
  • Prawo pierwszeństwa w zawarciu umowy użytkowania obwodu rybackiego na dalszy okres
  • ROZLICZANIE UMÓW
Obwody Rybackie
    • Aktualności i Wydarzenia
    • Cel projektu
    Budowa Lodołamaczy
    • Cel projektu
    • Aktualności i wydarzenia
    • Etap I Projektu
    Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław
    • Film o Kanale Elbląskim
    • Wydarzenia
    • Album o rewitalizacji Kanału Elbląskiego
    • Ilustrowany informator nt. Projektu
    Rewitalizacja Kanału Elbląskiego
      • Opis projektu - Bydgoski węzeł wodny
      • Jaz Farny - zdjęcia
      • Śluza miejska nr 2 - zdjęcia
      • Śluza Brdyujście - zdjęcia
        • Zakończenie remontu śluzy Brdyujście
        • Śluza Miejska nr 2 w Bydgoszczy osuszona
        • Śluza Brdyujście - zdjęcia z remontu
        • Zakończone prace na Śluzie Miejskiej
        Aktualności
      Bydgoski węzeł wodny
    • Odbudowa zapory bocznej rzeki Wdy
    • Oszacowanie kosztów ustanowienia obszaru ochronnego GZWP nr 110
    • Oszacowanie kosztów ustanowienia obszaru ochronnego GZWP nr 112
    Dofinansow. z NFOŚiGW w Warszawie
    • Dokumentacja na potrzeby ustanowienia obszaru ochronnego zbiornika wód śródlądowych jeziora Przywidzkiego Dużego
    • Odbudowa zapory bocznej rzeki Wdy
    • Remont Elektrowni Mylof
    • Hydromorfologiczne uwarunkowania lodołamania
    • „Przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko warunków korzystania z wód regionu wodnego Dolnej Wisły”
    • Ukończenie remontu nabrzeża w Gdańsku Sobieszewie
    • Odbudowa ubezpieczeń brzegowych na odinku rzeki Motławy przy ujściu rzeki Kłodawy
    • Publikacja i broszura informacyjna "Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław do roku 2030 - etap II
    Dofinansowanie z WFOŚiGW w Gdańsku
    • Tablica pamiątkowa
    • Zdjęcia śluzy po realizacji zadania
    Pętla Żuławska
  • RPO Warmia i Mazury na lata 2007-2013
    • Plac budowy MEW w Michałowie
    Norweski Mechanizm Finansowy
Fundusze pomocowe
  • Przetargi RZGW
  • Ogłoszenia do 30 000 €
  • Zapytania ofertowe i rozeznanie rynku
  • Plan zamówień
Zamówienia publiczne i ogłoszenia
Biuletyn Informacji Publicznej


 

     


     

  napis top3

 
Pętla Żuławska
  • Tablica pamiątkowa
  • Zdjęcia śluzy po realizacji zadania
 
  • Strona główna  
  • »  Fundusze pomocowe  
  • »  Pętla Żuławska  
Pętla Żuławska
 

 

Pętla nowa

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 


 Pętla Żuławska – Rozwój Turystyki Wodnej. Etap I
 
logo petlazulawska
 
 
Zadanie inwestycyjne RZGW Gdańsk jako partnera projektu:
 
Elektryfikacja śluzy Gdańska Głowa

DOTACJE NA INNOWAJE 
„INWESTUJEMY W WASZĄ PRZYSZŁOŚĆ"

PĘTLA ŻUŁAWSKA - ROZWÓJ TURYSTYKI WODNEJ. ETAP I
Elektryfikacja śluzy Gdańska Głowa(wartość: 1 083 675,85 PLN)

Nazwa beneficjenta:

Województwo Pomorskie

Wartość projektu:

84 843 985,49 PLN

Udział Unii Europejskiej:

41 679 844,01 PLN

Okres realizacji:

2010 – 2014

foto001

 

foto002             
Śluza Gdańska Głowa jest zlokalizowana w km 0+200 rzeki Szkarpawy.
Jest to śluza komorowa o wymiarach 12,0m x 103m ( dł. całkowita) o konstrukcji betonowej z dwuskrzydłowymi stalowymi wrotami, obsługiwanymi ręcznie. Śluza posiada dodatkowe wrota przeciwpowodziowe, które chronią przed zalaniem Żuławy, w przypadku wysokiej wody na Wiśle. Śluza łączy wody Wisły od Szkarpawy. Została zbudowana w 1895 roku, w ramach kompleksowych prac regulacyjnych zmierzających do uregulowania dolnego odcinka Wisły.

 

Wykopano wówczas tak zwany Przekop Wisły koło Świbna oraz drugą śluzę w miejscowości Przegalina.
      Ponad przyczółkami wrót przeciwpowodziowych znajduje się most obrotowy. Jest to konstrukcja stalowa pokryta drewnem. Most wyposażony jest w ręczny mechanizm zamykania i otwierania.
      W górnej części wrót przeciwpowodziowych zamontowana jest klapa wydłużająca komorę śluzy. Umożliwia ona śluzowanie jednostek do długości 85m.

  

OPIS ZADANIA

Przedmiotem inwestycji jest elektryfikacja śluzy Gdańska Głowa. Obecnie śluza obsługiwana jest przez mechanizmy o napędzie ręcznym.

W ramach projektowanych prac zostaną wykonane:

1. Instalacja elektryczna zasilania i sterowania urządzeniami napędowymi śluzy.

Śluza Gdańska Głowa wyposażona jest w 4 mechanizmy napędowe wrót wspornych zamykających komorę i 4 napędy mechaniczne zaworów motylowych. Mechanizmy te napędzane są ręcznie za pomocą korby oraz przekładni stożkowych zamontowanych w kolumnach. Projektowana modernizacja polegała będzie na zamianie napędu ręcznego na napęd elektryczny.

2. Modernizacja układu napędowego wrót komory śluzy oraz zaworów motylowych.

Z uwagi na zastosowanie elektrycznego sposobu przeniesienia napędu wrót i zaworów motylowych zachodzi konieczność modernizacji elementów układów napędowych.
Zgodnie z przyjętym założeniem napędy ręczne pozostaną w obecnych obudowach, natomiast projektowane napędy mechaniczne zostaną zabudowane w kanałach pionowych.

3. System monitoringu wizyjnego.

System monitoringu pozwoli na obserwację awanportu górnego, awanportu dolnego, komory śluzy za pomocą 3 kamer. Monitor i rejestrator obrazu zostanie zamontowany w biurze obsługi śluzy.

4. Układ sterowania automatycznego.

W ramach układu sterowania automatycznego przewiduje się budowę magistrali łączącej poszczególne elementy umożliwiające sterowanie pracą urządzeń śluzy.
Układ ten umożliwi sterowanie śluzowaniem na dwa sposoby, tj.: zdalne lub z pomieszczenia sterowni. Zdalne sterownie odbywać się będzie za pomocą pilota – modułu sterowania radiowego, natomiast w pomieszczeniu sterowni zostanie umieszczony pulpit sterowniczy, który zaopatrzony będzie w przyciski odpowiadające za sterowanie poszczególnymi urządzeniami śluzy. Dodatkowo pełna informacja dotycząca stanu pracy poszczególnych elementów układu, wyświetlana będzie na panelu operatorskim.

Instytucja odpowiedzialna za realizację projektu: RZGW Gdańsk
Termin realizacji projektu: Listopad 2011 – maj 2012

 

Aktualności:

2012-05-10 – podpisanie umowy na wykonanie tablicy pamiątkowej dla Projektu

2012-05-14 – przystąpienie do odbioru końcowego zadania pt. „Elektryfikacja śluzy Gdańska Głowa”

2012-05-24 – zamontowanie tablicy pamiątkowej na śluzie Gdańska Głowa 

2012-06-06 – końcowe odebranie zadania pt. „Elektryfikacja śluzy Gdańska Głowa”

2015-03-04 - wyróżnienie dla Pętli Żuławskiej

2015-04-14 - wręczenie dyplomów wyróżnionym partnerom projektu Pętla Żuławska

 

 

 Pętla Żuławska – Rozwój Turystyki Wodnej. Etap I

 

logo petlazulawska

OPIS PROJEKTU

1.      Ogólna charakterystyka projektu
2.      Cele projektu
3.      Spodziewane efekty realizacji projektu
4.      Powiązania z innymi projektami
 

1.      Ogólna charakterystyka projektu

  • Projekt kluczowy (znajduje się na indykatywnej liście projektów kluczowych Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 – 2013, 6. Oś priorytetowa „Polska Gospodarka na rynku międzynarodowym” Działanie 6.4 „Inwestycje w projekty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym”.
  • Projekt unikatowy obejmuje:
o       niezwykle atrakcyjny obszar wodny (oś stanowią szlaki wodne o długości 303,3 km: Wisła, Martwa Wisła, Szkarpawa, Wisła Królewiecka, Nogat, Kanał Jagielloński, Elbląg i Pasłęka oraz część polskiego Zalewu Wiślanego;
o       wyjątkowe i zróżnicowane środowisko przyrodnicze i kulturowe, unikalne w skali europejskiej, Deltę Wisły oraz Zalew Wiślany.
  • Projekt ponadregionalny (obejmuje obszar województwa pomorskiego i województwa warmińsko-mazurskiego).
  • Projekt partnerski (zaangażowane są następujące gminy i powiaty:
o         Powiat Sztumski,
o         Miasto Braniewo,
o         Miasto Elbląg,
o         Miasto Gdańsk,
o         Miasto Krynica Morska,
o         Miasto Malbork,
o         Miasto Tczew,
o         Gmina Braniewo,
o         Gmina Cedry Wielkie,
o         Gmina Stegna,
o         Gmina Sztutowo,
o         Gmina Frombork,
o         Gmina Tolkmicko,
o         Gmina Nowy Dwór Gdański
oraz                                                                 
o         Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku
  • Instytucja odpowiedzialna za realizację projektu:  Województwo Pomorskie.
  • Miejsce realizacji projektu: teren Żuław i Zalewu Wiślanego wraz z Mierzeją Wiślaną, projekt obejmuje swoim zasięgiem obszar 15 gmin.
  • Termin realizacji projektu: Lata 2010 – 2014.
 

2.      Cele Projektu

  • rozwój turystyki wodnej na terenie Żuław i Zalewu Wiślanego wraz z Mierzeją Wiślaną,
  • wzmocnienie rozwoju gospodarczego regionów pomorskiego i warmińsko - mazurskiego poprzez turystyczny rozwój dróg wodnych,
  • budowa i rozwój zintegrowanego produktu turystycznego charakteryzującego się wysoką konkurencyjnością w skali kraju, będącego atrakcją turystyczną województwa - gospodarza EURO 2012,
  • rozwój dróg wodnych Delty Wisły i Zalewu Wiślanego poprzez budowę wysokiej jakości infrastruktury żeglarskiej,
  • poprawa żeglowności i bezpieczeństwa na szlakach wodnych Żuław Wiślanych i Zalewu Wiślanego,
  • wydłużenie sezonu turystycznego poprzez zwiększenie ruchu turystycznego, w tym międzynarodowego na obszarze delty Wisły oraz Zalewu Wiślanego,
  • poprawa stanu środowiska naturalnego na szlakach wodnych Żuław Wiślanych i Zalewu Wiślanego, w tym zrównoważone wykorzystanie obszarów objętych systemem NATURA 2000.
 

3.      Spodziewane Efekty Realizacji Projektu

  • Wzrost ruchu turystycznego o 180 tys. turystów rocznie (w tym turystów zagranicznych), na obszarze Delty Wisły i Zalewu Wiślanego.
  • Powstanie nowoczesnej infrastruktury żeglarskiej umożliwiającej cumowanie około 400 jednostek pływających składającej się z: 5 portów żeglarskich,10 przystani jachtowych, 4 przystani żeglugi pasażerskiej.
  • Zwiększenie liczby osób zatrudnionych w turystyce (usługi portowe, gastronomia, hotelarstwo, usługi turystyczne, informacja).
  • Stworzenie innowacyjnego narzędzia promocji dla samorządów lokalnych poprzez powstanie sytemu wielojęzycznej informacji turystyki wodnej (strona internetowa, 55 tablic informacyjnych, wydawnictwa).
  • Stworzenie warunków do rozwoju gospodarki turystycznej w województwie pomorskim i warmińsko-mazurskim.
  • Zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej obszaru realizacji projektu.
  • Zwiększenie dochodów ludności województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego.
  • Poprawa bezpieczeństwa na szlakach wodnych w obszarze delty Wisły i Zalewu Wiślanego.
  • Uporządkowanie gospodarki odpadami od użytkowników turystyki wodnej, w tym na obszarze objętym systemem NATURA 2000.
 

4.      Powiązania z Innymi Projektami 

  • „Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław - Etap I”, znajdującym się na liście indykatywnej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Działanie 3.1. (Beneficjent projektu: Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku).
  • „Przebudowa wejścia do portu w Elblągu wraz z pogłębieniem torów podejściowych do portów na Zalewie Wiślanym”, znajdującym się na liście indykatywnej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (Beneficjent projektu: Urząd Morski w Gdyni).
  • „REWITALIZACJA KANAŁU ELBLASKIEGO NA ODCINKACH: JEZIORO DRUŻNO - MIŁOMŁYN, MIŁOMŁYN - ZALEWO, MIŁOMŁYN - OSTRÓDA - STARE JABŁONKI” (Beneficjent projektu: Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku).
  • „Pierścień Zatoki Gdańskiej – sieć przystani i pomostów cumowniczych”. Projekt o wartości 5,19 mln EUR, sfinansowany ze środków Phare 2002 SSG.
  • „Narodowe Centrum Żeglarstwa Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku”. Projekt sfinansowany ze środków ZPORR.
  • „Zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej Mierzei Wiślanej, poprzez uruchomienie dwóch mostów zwodzonych na Wiśle Królewieckiej i budowę mostu na Szkarpawie”. Projekt sfinansowany z programu Phare 2003 SSG. Beneficjentem był Samorząd Województwa Pomorskiego.
  • „Infrastruktura turystyczna drogi wodnej Berlin – Kaliningrad – Kłaipeda w Tczewie i Kłajpedzie”. Projekt sfinansowany z programu Interreg III. Beneficjentami było Miasto Tczew oraz Miasto Kłajpeda.
 

  Kontakt do osoby merytorycznej:

Andrzej Kuśnierkiewicz
Wydział Przygotowania i Realizacji Inwestycji
Tel. 58 326 18 78
E-mail: andrzej.kusnierkiewicz@gdansk.rzgw.gov.pl

 

Informacje o projekcie:
- www.petla-zulawska.pl
- www.poig.gov.pl
- www.mrr.gov.pl
- www.pot.gov.pl

 

 

 

data aktualizacji artykułu: 2015-04-17 00:00:00
 

Ochrona Przeciwpowodziowa:

  • RPP - Wydział Koordynacji Ochrony Przed Powodzią i Suszą  
  • Program i Projekt Żuławski  
  • ISOK  
  • Mapy zagrożenia i ryzyka powodziowego  
  • Sytuacja hydrologiczna  
  • Alarmowy Kontakt  
  • Plany zarządzania ryzykiem powodziowym  

Planowanie w gospodarowaniu wodami:

  • Plan Gospodarowania Wodami  
  • Program Wodno-Środowiskowy Kraju  
  • Plan Zarządzania Ryzykiem Powodziowym  
  • Plan Przeciwdziałania Skutkom Suszy  
  • Warunki Korzystania z Wód  
  • Dyrektywa azotanowa  

Program Żuławski - 2030:

  • Program Żuławski - 2030  
  • Aktualności  
  • Żuławy  
  • Program  
  • Kontakt  
  • Publikacje  

Współpraca międzynarodowa:

  • Projekt Modern Water Management  
Ostatnia aktualizacja serwisu: 2019-02-15 00:00:00    © Copyright 2008 RZGW w Gdańsku. Wszystkie prawa zastrzeżone.